Keltische Wijnrank maand

25-09-2013 11:32

 

 

Twee september markeert het begin van de Keltische boom maand "Vine", oftewel de Wijnrank. 

Deze loopt door tot en met 29 september en luidt de komst van het einde van het Keltische jaar aan.

De Kelten noemden deze maand Muin.

De Wijnrank maand was de tijd van de grote oogst . 

Druiven groeien van oudsher vanaf de Middellandse Zee gebieden tot aan de noordelijke regio's en de wijnstok produceert vruchten die we gebruiken om het wonderlijke brouwsel wijn van te maken. 

 

De Wijnrank is het symbool van zowel geluk als toorn.

Niet zo gek natuurlijk als je wel eens hebt ervaren hoe de gelukzalige roes van de alcohol ineens kan omslaan in diepe emoties van woede, verdriet of zelfs in haat, wanneer getriggerd.

 

We weten allemaal dat als we eenmaal onder de invloed van wijn zijn, we soms dingen zeggen die we anders niet eens zouden durven denken! 

Na een paar glaasjes wijn spreken we vaak ongeremd en uiten alles wat naar boven komt, zonder er over na te denken.

De Wijnrank is daarom vanuit de oudheid verbonden met profetie en waarheidsgetrouw spreken.

Want zo zei men: "Wanneer je onder invloed van de "wijngeest" bent, ben je niet in staat om misleidende of oneerlijke woorden te spreken".

Grappig om je te beseffen dat dit dus al duizenden jaren zo is.

 

De God van de wijn Bacchus, Dionysus of de Groene Man, is een belangrijk archetype van de oogstfeesten .

Zij waren de vertegenwoordigers van de druiven in de wijngaarden, de wijn die daarvan werd gemaakt en het plezier en losbandig gedrag als gevolg van het drinken van wijn. 

Daardoor hebben deze goden de reputatie van "party animals" gekregen, en hun volgelingen werden meestal gezien als dronkelappen. 

De Griekse Dionysus was echter oorspronkelijk een god van de bomen en het bos . 

Hij werd vaak afgebeeld met bladeren die uit zijn gezicht groeien, vergelijkbaar met latere afbeeldingen van de Engelse Green Man. 

Boeren beden vaak tot Dionysus voor een goede oogst en hij word in verband gebracht met de uitvinding van de ploeg.

 

In het algemeen werden de Dionysische festivals gekenmerkt door dronkenschap en luidruchtige muziek, waarbij het de gewoonte was houten maskers te dragen of de gezichten te bedekken met bladeren.

Men kleurde hun lichaam met diverse rode en groene tinten en bedekten hun bekken met schapen en geitenvachten.

In de Romeinse tijd, werd Dionysus vervangen door Bacchus en híj droeg vanaf dat moment de titel van de "party god". 

Ook de Bachanalia (de Romeinse variant van het feest van Dionysus) die soms wel vijf keer per maand werden gehouden, werden gekenmerkt door dronkenschap en uitbundige feesten.

Men gaf zich totaal over aan een razernij van intoxicatie en lekker eten.

Er zijn tijden geweest waarin alles, maar dan ook echt álles werd gedaan onder de noemer van dit feest. 

Het was helaas een excuus geworden voor dronkenschap, buitenechtelijke seks, vernielingen en zelfs moord, voordat de Romeinse overheid er rond 186 v.Chr een verbod op legde.

 

Ik zeg helaas omdat, de Bachanalia oorspronkelijk, slechts 3 dagen per jaar duurde en enkel vrouwen hierbij aanwezig mochten zijn. 

Deze vrouwen hielden serieuze rituelen, waarschijnlijk om vruchtbaarheid over hun lichaam, huizen, akkers en bescherming over hun kinderen af te smeken. 

Maar omdat het de ingewijden verboden was op de straffe van de dood te praten over wat er precies gedaan werd, is er niet veel over deze rituelen bekend. 

Wat we wel weten is dat deze Griekse Mysteriën, het soort religie waar deze ook onder viel, geloofde in het bovennatuurlijke en begrippen kenden als zonde, boete en reiniging.

Ze hadden meestal het doel om het verantwoordelijkheidsgevoel van de ingewijden te bevorderen en de verhouding tussen de vereerde godheid en de gelovige opnieuw te bevestigen.

 

Alhoewel niet meer in de mate van vroeger, wordt Bacchus vandaag de dag ook nog steeds geassocieerd met vruchtbaarheid, wijn en druiven, alsmede seksuele vrijheid. 

Hoewel hij vaker wordt gekoppeld aan Beltane (als de jonge Eik koning) 

en het groen van de lente, 

is hij vanwege zijn connectie met wijn en druiven ook een god van de oogst en zien we zijn afbeelding dus ook rond deze tijd van het jaar terug.

 

Deze maand van Muin is een symbool van innerlijke reizen en geleerde levenslessen.

Je kunt deze maand magisch werk doen die aansluit op de Herfst Equinox, Mabon of tuin magie, zodat je tuin volgend jaar weer vrucht zal dragen. 

Ook is dit een goede maand om eens dieper in te gaan op welke manier, niet alleen vreugde en opwinding vertegenwoordigd zijn in jouw leven.

Maar ook jaloezie, woede en razernij, de zogenaamde meer donkere aspecten van de moedergodin. 

De maand Vine is namelijk een goed moment om evenwichtig te krijgen, aangezien de uren van duisternis en licht ook met elkaar in evenwicht komen.

 

Schrijf vanaf deze maand je dromen op en pak weer eens je tarot kaarten of begin aan een nieuwe cursus om dit oude ambt van profetie en waarzeggerij in jezelf te ontwikkelen.

Je zult merken dat het in deze tijd van het jaar makkelijker gaat.

Dit komt doordat de sluiers tussen de twee werelden al dunner aan het worden zijn. Het wordt hierdoor makkelijker om heen en weer te reizen om informatie op te halen, of om in contact komen met je gidsen.

Als je, je ontspant, je, zintuigen open stelt en je laat leiden door je intuïtie zal je zien dat je innerlijke ontwikkeling zich versnelt.

Vertrouw op je gidsen en laat je leiden door je intuïtie.

Onze gidsen zijn er altijd voor ons en ze proberen altijd contact met ons te maken.

Ze geven ons vaak subtiele seintjes, aanwijzingen en boodschappen.

Bijvoorbeeld doormiddel van onze dromen maar ook die ideeën, gedachten of liedjes die schijnbaar zomaar vanuit het niets ineens binnen komen, kunnen een manier zijn om je te bereiken.

Laten we deze maand extra dankbaar voor onze gidsen zijn, want ze staan onvoorwaardelijk en onvermoeibaar aan onze zijde!

 

Alvast een happy Mabon iedereen.

Blessings Debby