Black Witches Salt

09-04-2013 12:14

Zwart zout, ook wel bekend onder de naam Witches salt, Sal Negro en Drive Away Salt wordt al sinds mens en heugenis gebruikt in Europese folk & Afrikaanse rituele tradities.

Ik kwam het gebruik van zwart zout voor het eerst tegen toen ik me nog vóór mijn zoektocht naar kruiden en mijn lessen bij het Mediumcollege, verdiepte in de voodoo religie en goden.

Ik merkte dat de voodoo goden en religie helemaal niet zo griezelig zijn, als het beeld dat door de media hier in het Westen is geschapen en veel toegankelijker voor het gewone volk dan de andere religies die ik toen kende. 

Ik denk dat mede daardoor mijn interesse in de Europese oude magie is gewekt,

de ontwikkeling van de mens staat immers nooit stil.

 

Hoewel er in het westen soms een beetje lacherig over gedaan word en het vaak word afgedaan als onzin,

heb ik vanuit mijn jeugd altijd een zekere angst voor voodoo gehad.

Mijn vader was zeeman en in zijn wereldreizen die o.a naar New Orleans gingen is hij wel eens in contact gekomen

met de voodoo gebruiken en heeft zelfs een keer een ritueel mogen bijwonen.

Hij was zwaar onder de indruk van de transformatie die de voodoo priester onderging tijdens een ritueel en

het effect hiervan op de aanwezige volgers van het geloof.

De angst die het de mensen daar inboezemde was ongelofelijk, ze liepen met een grote boog om bepaalde plekken heen,

als daar spullen lagen die zogenaamd behekst waren.

Als kind luisterde ik altijd graag de gesprekken af die hij met vrienden hier over voerde,

boven aan de trap, liggend op mijn buik en het ontzag dat in zijn stem doorklonk was voor mij altijd een teken

dat het iets was waar je maar beter niet mee kunt rotzooien.

 

De vader van mijn man vertelde trouwens altijd hetzelfde, hij was ook zeeman bij dezelfde maatschappij en heeft ook vaak New Orleans aangedaan zo'n tien jaar eerder dan mijn vader en had zulk gelijke verhalen.

 

Na me steeds meer te hebben verdiept in vodoo gebruiken en rituelen kwam ik er achter dat

de achter liggende gedachte van de voodoo-religie is, dat alles met elkaar verbonden is.  

Het woord voodoo betekent zoiets als heilig, van god of levenskracht.

Voodoo kent vele genezings, liefdes, natuur en vreugde rituelen en vieringen. 

De goden worden aangeroepen voor het aantrekken van geluk, rijkdom en gezondheid maar ook voor

harmonie en vrede, geboorte en wedergeboorte.

Elke voodoo god of godin heeft zijn eigen gebruiken, kleuren en spullen waar ze graag mee opgeroepen en gepaaid worden.

Voodoo goden of te wel Loas, zijn veel wispelturiger dan de goden uit de oude religie en

je moet dan ook flink je best doen om ze te vriend te houden.

Men gelooft ook dat je met sommige godinnen een levenslang partnerschap kunt aangaan.

Erzulie freda is zo'n godin. 

Ze is de godin van de liefde, een mullatin of te wel een halfbloed, geboren uit een blanke

(in Zuid-Amerika vaak Spaanse of Portugese maar ook Franse, Engelse of Nederlandse) vader en een zwarte moeder.

Voor alle zaken aangaande de liefde kun je bij haar terecht.

Ze is beeldschoon, veel eisend en baadt graag in weelde. 

Alles van dure Franse parfum, champagne, bloemen tot make-up, prachtige stoffen en juwelen heeft haar voorkeur. 

Ze is getrouwd met drie voodoo goden maar is altijd op zoek naar mannen

op deze aardse vlakte om haar onaflaatbare behoefte aan seks te vervullen.

Maar eigenlijk is ze op zoek naar echte liefde, haar behoefte aan liefde, seks, toewijding en aandacht van haar partner

is zo groot dat ze al gauw teleurgesteld in hem raakt.

Ze ontsteekt dan in een verschrikkelijke woede, gevolgd door een grote tranenvloed,

voordat ze weer op zoek gaat naar de volgende. 

Maar ze vergeet nooit en te nimmer het "onrecht" dat haar is aan gedaan. 

Voor alle zaken aangaande de liefde kun je bij haar terecht.

Of het nou is voor het vinden van de ware liefde, het binden van een partner of het nemen van wraak "she is your goddess!"

 

Zwart zout word in deze rituelen voor bescherming gebruikt. 

Het houd de kwade krachten weg en zorgt er voor dat je spreuken niet tegen je keren.

Toch is het gebruik van zwart zout niet slecht, een oud gezegde is: ,,zout doet wat je zegt dat het moet doen".

Wat inmiddels ook door de wetenschap is bewezen.

Doordat zout bestaat uit allemaal kleine kristallen piramidevormige deeltjes (silicium en zuurstof) slaat het informatie op.

Informatie in de vorm van energie die geprogrammeerd word met onze gedachtekracht.

Daardoor kan het zwarte zout zowel gebruikt worden voor kwade doeleinden als om het kwaad af te weren.

En dat is eigenlijk de essentie van alle magie, het is de wil van de gebruiker die er kleur aan geeft.

Magie op zichzelf is kleurloos. Niet wit en niet zwart. Of te wel, niet goed en niet slecht.

 

Een tijdje geleden heb ik met een vriendin tijdens een nieuwe maan ritueel zelf wat van dit zwarte zout gemaakt. 

Dit was in oktober aan het begin van de jachtmaan cyclus. 

Dit is de maan die de bewustwording en het los laten van oude patronen versterkt.

Het is een sterke mengeling geworden van zwart zout en geurende kruiden, opgeladen met positieve eigenschappen,

welke we hebben opgeroepen die nacht.

 

Ik gebruik het om een sterke beschermende cirkel te maken voor rituelen, stop het in "mojo bags"

zakjes die je samenstelt en oplaad voor een bepaald magisch doel,

voor het zuiveren van mijn cirkel en huis en het opladen of reinigen van mijn rituele werktuigen. 

De sterke energie is voelbaar als je het bij je draagt, het stemt positief,

zorgt er voor dat je niet te veel open staat voor de energieën om je heen en het versterkt het zelfvertrouwen.

Ik draag zelf altijd een flesje van dit zout bij me (zie foto) en ben van plan om er een paar toe

te voegen aan mijn winkel inventaris.