Februari/ Imbolc 2014

30-01-2014 11:31

Voor ons mensen die op het noordelijk halfrond leven, is Februari vaak een tijd vol stormen en sombere, korte dagen.


Als we deur niet uithoeven blijven we veelal, liever lekker thuis in onze behaaglijke huizen.


We zetten de kachel wat hoger of trekken een vest aan, als de wind om ons huis giert.


Steken wat kaarsjes aan of de sfeer verlichting als het om vijf uur al donker begint te worden.


Op zich gezellig maar ik merk nu toch, dat ik het wat beu begin te worden.


Ik verlang er naar om de stralen van de zon weer op mijn huid te voelen en naar de ontspanning die dat teweeg brengt in mijn lichaam.


Mijn spieren trekken zich letterlijk samen omdat het weer vijandelijk aan voelt en mijn lichaam elk spoortje warmte probeert vast te houden als ik m’n hondje uitlaat langs het Zwet, hier in Wormer.


Ik heb de stralen van de zon al wel een paar keer sterker gevoeld, het licht was anders, de lucht helderder, het voelde echt alsof de lente was aangebroken. Maar (helaas) houd de winter denk ik nog wel even aan.

Ik mag en wil echter niet te veel klagen, want voor onze voorouders, was dit een tijd van echte ontberingen.


Ze moesten vechten om warm te blijven en het voedsel begon schaars te worden zo aan het einde van het winterseizoen.
Daarom wordt de volle maan van Februari ook wel eens "the Hunger moon" genoemd, of te wel, de maan van de honger.


Dit is de maand waarin we Imbolc vieren of Maria lichtmis, beide, op 2 februari.



Imbolc is een van de vier belangrijke festivals van de Keltische kalender we vieren op die dag, de vruchtbaarheid van de aarde.


Het is ook het feest van Bridgit, de godin van het vuur, heling, vruchtbaarheid, de creatieviteit en smeden.


Ook al duurt het nog wel een even tot de dag van de lente equinox is aangebroken, toch worden tijdens deze maand zo langzamerhand de tekenen van de komende lente steeds talrijker.


Narcissen en krokussen steken binnenkort hun kopjes weer boven de grond en nog even en de ooien beginnen te lammeren.


Het zal je niets verbazen dat deze maand zich uitermate goed leent om magie te doen met betrekking tot " de uitdagingen van het leven" het hoofd te bieden, ze te overwinnen of uit te bannen.



Dit is ook een goede tijd om jezelf te reinigen, zowel intern als extern.


Breng de spullen die je niet meer nodig hebt naar de kringloop of geef ze weg.


Dit geeft sowieso al een opgeruimd gevoel omdat je op deze manier ook de mentale of emotionele bagage
die er aan verbonden zit, los laat.



Voor de emoties die niet verbonden zijn met spullen maar die je toch graag zou willen loslaten
kun je een ritueel doen met afnemende maan.


Voor eigenschappen die je, je eigen of die je sterker wilt maken, kun je een ritueel doen met wassende maan.


Het beste is om dit 14 dagen achter elkaar te doen met bijvoorbeeld een kaars.
(zie blog kaarsen magie)


Zo spoel je, je systeem als het ware schoon met de nieuwe informatie die je bij jezelf wilt inplanten.



Correspondenties voor deze maand zijn:


Kleuren: Wit, roze, rood, bruin


Edelstenen: Rose kwarts, Amethist, Jaspis


Bomen: Lijsterbes, Mirte en Laurier


Goden: Bridgid, Pan, Persephone en Demeter


Kruiden: Basilicum, Hysop, Salie, Mirre, Engelwortel en klein hoefblad


Element: Vuur



Veel succes!


Blessings,


Debby